De afspraak

De afspraak

De telefoon rinkelde. De assistente die hem opnam, kreeg een jonge stem aan de lijn die wist te melden dat er een kalf ziek was. “Dan komt er straks een dierenarts langs” zei ze en noteerde naam en adres. Ik was zelf ook niet alert genoeg want ik had op zijn minst kunnen weten dat er op het genoemde adres al jaren geen kalf meer aanwezig is. Gelukkig was de moeder des huizes wel oplettend want die belde even later met de vraag of wij inderdaad van plan waren voor de zieke kat langs te komen.

Afspraken maken, het blijft mensenwerk. Afgelopen week belde er een meneer met de vraag of hij een afspraak kon maken voor zijn hond. “Voor welke dag, meneer, en op welke locatie?” zo was de logische vraag van de assistente. “Als je een ogenblik hebt, dan verbind ik je even door met mijn vrouw.” Wat volgde, waren de nodige pieptonen en een hoop functioneel geschakel en uiteindelijk kreeg de assistente een mevrouw aan de lijn die vroeg wat zij voor haar kon betekenen. “Nou, u wilt toch een afspraak maken voor de hond?” zo luidde haar wedervraag. “Oh, is dat zo? Dat is goed, dan zullen we dat doen” zei ze. En, zo voegde die mevrouw eraan toe, of ze haar even wilde vertellen waarvoor die afspraak gemaakt moest worden. Ja, je moet flexibel zijn als assistente, zoveel is zeker. Mensen die bij de verkeerde praktijk staan of zich pakweg een uur vergissen in het afgesproken tijdstip, het komt welhaast dagelijks voor. Soms is de reden voor een te late verschijning enigszins aandoenlijk. Zo zat een van mijn vrouwelijke collega’s wat naar buiten te staren in afwachting van de volgende patiënt. Op dat moment zag zij een meneer met een hond aan de lijn voorbij lopen die zij herkende van een vorig consult. De meneer is blind en heeft vele jaren een blindengeleidehond tot zijn beschikking gehad waarmee hij zowat de halve wereld heeft rondgereisd. Deze hond was inmiddels te oud geworden voor het mooie werk dat hij altijd zo trouw had verricht en moest bij het naderend afscheid nog een laatste keer nagekeken worden voordat hij zou verkassen naar een gastgezin om daar nog wat van zijn oude dag te kunnen genieten. Die meneer had nu sinds kort een nieuwe hond en terwijl hij bij onze nieuwe en voor hem nog onbekende locatie in Huissen voorbij liep, zag zij even later zijn naam in de agenda staan. Ze rende naar buiten en sprak hem aan. “Klopt het dat u een afspraak heeft, meneer?” Als je zelf niets ziet en niet goed weet waar je moet zijn, en je nieuwe maatje is nog zo groen als gras, dan wordt het natuurlijk wel heel lastig om op tijd voor je afspraak te verschijnen.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanmelden nieuwsbrief

Dierenartsenpraktijk Oost Betuwe   Lingewal 2a   6681 LJ Bemmel    tel: 0481 - 461627 info@dap-oost-betuwe.nl